Güncel 12.1.2019 15:52:00 457 defa okundu

Öğretmen Olabilmek…

Baki Senday Yazdı...

 

 

            Eğitimin amacı; bireyin yaşam sanatını kavramasında ve mutlu olmasında rehberlik etmektir. Bir ülkenin ve insanlığın geleceği, orada yaşayan insanların göreceği eğitime bağlıdır. Okullarımızda eğitim belli bir düzene göre işlese bile, hayatın okulu düzensiz ve karışıktır. Hayatın plânı her zaman bize galip gelir. Eğitim, bireyin yeteneklerini ve ona özgün belirleyici özelliklerini açığa çıkaramıyorsa yararsızdır. Anlaşılması gereken bir husus da, öğretimin sınıfla sınırlı olduğu ama eğitimin ömrümüzle sınırlandığıdır. Hayat; yaşam boyu öğrenciliktir.

            Eğitimin ve öğretimin rehberleri olan öğretmenler, eğitimin amacının bilgilenmek değil, eyleme geçmek olduğunu bilmelidirler. Pratik tarafından sınanmayan bilgi yükten başka bir şey değildir. Amaç bilgi hamalları yetiştirmek değil, bilge insanlarla, dünyayı daha yaşanılır ve güzel kılmak olmalıdır. Meselemiz belleği doldurmak değil kafayı geliştirmektir.

            Bir mermer parçası heykeltıraş için ne ise, öğretmen için de öğrenci odur. Öğrencisinin duygu dünyasına inemeyen, empati kuramayan, pedagojik formasyonu yeterli olmayan, algıları açık ve zihinsel gelişkinliği tam olmayan eğitimcilerin sınıfa girmeleri öğrencilerin faciasıdır. Kendi gelişimine yatırım yapmayan, okumayan, araştırmayan, incelemeyen ve sadece okuldan öğrendiği akademik bilgiyle sınıfa giren bir öğretmen, öğrencilerinin beynini, ruhunu ve duygu dünyasını istila eden bir yağmacı konumundadır.

            Aldatmayan aldanmayan ve kendisi tarafından aldatılmayan, yüreği insan ve doğa sevgisiyle dolu bir gençlik yetiştirmek önce anne ve babaların, çevrenin ve biz öğretmenlerin en büyük ve kutsal görevidir. Onlara nasihat ve nutuklarla değil davranışlarımızla örnek olmalıyız.

            Gençlik yılları insanın pire için yorgan yaktığı yıllardır. Lise çağlarındaki bir gencin aşkı için yapamayacağı çılgınlık yoktur. Bu yaşlarda insan kendi duygularına doğru teşhis koymaktan çok uzaktır. Duygularına sahip olamaz ve onları doğru ifade edemez. Genç birey, doğduğu andan itibaren statik, geleneksel ve inançsal bir dizi zihinsel tortu dağlarıyla yaşamaktadır. Aile, devlet, inanç, çevre ve alışkanlığa dönüşen değer yargıları, genci felç etmiştir. Öğretmenler de eğer çağdaş normların gerektirdiği özellikler taşımıyorlarsa durum vahimdir. Aile terbiyeden, devlet milli ve manevi değerlerden, eğitimci resmi ideoloji ve diğer ideolojilerden söze girerek, çocuğun ve gencin kendisine ait ne varsa yağmalayıp yerine bildiklerini boca ederler.

            Genç artık kendi bedeninde, yüzlerce ölü ruh sahibinin tabutu gibidir. Kendisinden başka herkestir. Kişiliği yağmalanmıştır. Düşünemez, yaratıcılığı gitmiştir. Muhakeme gücü sınırlıdır. Hele bir de okulunda baskıcı bir yönetim varsa vay haline! Öğretmen seçiminde çok dikkat edilmesi gerekli olan olmazsa olmazlar vardır. Her insan öğretmenlik yapamaz. İnsan sevgisi, çocuk sevgisi, sabır ve öğrenme merakı olmayan kişiler öğretmen olmamalı. Öğretmenlik mesleği profesyonel para kazanma mesleği olamaz. Paradan önce değer taşıyan bir özelliğe sahip meslek dalıdır öğretmenlik.

            Kırk yıllık fiili meslek yaşamımda öğrencilerimle birlikteyken yorulduğum ve pişmanlık duyduğum anlarımın olduğunu hiç hatırlamıyorum. Ders saatlerinin bitmesini istemezdim. Onların, yani öğrencilerimin ruh ve duygu dünyasına giremediğim zaman uykularım bölünürdü. Bir sorununu çözemediğim zaman kendimi yer bitirirdim. İlginçtir! Bazen empati kurma yeteneklerine çağrışım yaptırmak için onlara ‘Bu gün hiç iyi değilim’ diyordum. Aklım dururdu, sanki önceden örgütlenmişler gibi dersin konusunu alır ve işlerlerdi. Bana bütün samimiyetleriyle en içten duygularını dile getirir iyi olmam için çabalarlardı. O zaman, onlar için gösterdiğim ilginin ve çabanın ne kadar doğru ve yerinde olduğunu çok daha somut olarak görme fırsatı yakalıyordum. Aslında, sınıfta öğretmen olan onlardır. Biz öğrencilerimizden onların bizden öğrendiklerinden daha fazlasını öğreniyoruz. Öğretmen bilgiçlik taslıyorsa öğretmen değildir. Hayatın bir öğrenme süreci olduğunu kavramalıyız. Akademik ve mesleki bilgiler teknik olup zamanla sınırlıdır. Ama öğrenme süreci yaşamla sınırlıdır. Elli yıl önce Ağrı dağının yüksekliğini öğrenen bir öğrenci, elli yıl sonra aynı rakamı telaffuz ediyorsa ezberlemiştir öğrenmemiştir. Çünkü Ağrı dağı elli yılda aşınmaya uğramıştır, cüzi bir miktarda da olsa aşınma vardır.

            Öğretmen eğer daha iyi giden bir yol ve çözüm ararsa, öncelikle en kötüye eksiksiz bir bakış atmalıdır. Yani, temeli kötü olan bir binayı yükseltmek, felakete davetiye çıkarmaktır. Öğrencilerimizin duygu dünyasını ve temel doğasını tanımadıkça onlara yararlı olamayız. Her öğrencinin temel düşünce sistemi ve doğasının özgün ve özel yanları onun otobiyografisinde gizlidir. İyi bir öğretmen, hem sistemin, hem de kendi beyninin eğitim anlayışının üzerine çıkıp aşan öğretmendir. Her gün kendini aşma çabası olmayan insanlardan iyi bir eğitimci profili çıkmaz.

            Ne yazık ki! Sevgili ülkemde, eğitim programları baştan sona ideolojik söylemlerle sosludur. Her eğitim ve öğretim faaliyeti, milli ve manevi değerler sloganıyla başlar. Bilginin ve bilimin evrenselliği bizi hep teğet geçer. Eğer öğretmen yeterince cesur ve donanımlı değilse, teslim alınır ve resmi ideolojik paradigmanın bir misyoneri olur. Sistemin geviş getiren taşıyıcı bir yük hayvanı gibi harmana koşulur. Yalaka, kişiliksiz ve kimliksiz bir varlık olup çıkar. Kendisini aşamayan öğretmen, öğrencisini hiç aşamaz. Zira öğrenci ondan sonraki zamanın bir bireyidir ve her anlamda ondan ileridedir.

            Sonuç olarak; bir öğretmenin en önemli görevi, öğrencilerinin kendilerini yaratıcı biçimde ifade etmelerini ve düşünmelerini sağlamaktır. Onların yollarındaki engelleri kaldırmaktır. Öğrenmeyen öğrenci yoktur, öğretemeyen öğretmen vardır…

 

Baki Senday

bakisenday62@gmail.com

Yorumlar

Ad-Soyad
E-Mail
Yorum
Tüm Yorumlar
Tüm Yorumlar


SİZİ TANITALIM

Bilgilerinizi girerek, Dersimli Esnaf ağına dahil olabilirsiniz!

Aşağıdaki bağlantıya tıklayarak, ilgili sayfaya ulaşabilirsiniz.

BURAYA TIKLAYINIZ

DERSİMLİ ESNAFLARIMIZ

Burçlar

Günlük falınızı Okuyun

Astroloji.org 'un desteğiyle

HAVA DURUMU

ZİYARETÇİ İSTATİSTİKLERİ

 Bugün : 15565
 Dün : 17306
 Toplam : 28303331
 Ip No : 18.206.168.65