10 Maddede Sosyal Medya ve Cep Telefonu Bağımlılığını Azaltmak!

Sosyal Medya ve Cep Telefonu Bağımlılığını Azaltmak mümkün mü?

Alican Elkorek yazdı..

Bugünkü konumuzdan hepimiz mustaribiz. Günümüzde teknolojinin hızla ilerlemesi, hayatımıza bir dizi avantaj sunarken, yeni sorunlar da ortaya çıkartabiliyor. Bilim insanları, son dönemde yaptıkları araştırmalar ışığında, bu bağımlılık türünün insanların yaşam kalitesini düşüren ve sosyal ilişkileri olumsuz etkileyen ciddi bir sorun olduğunu ortaya koymaktadır.

Cep telefonu bağımlılığının temel nedenlerinden biri, teknolojinin sunduğu sürekli bağlantı imkanlarıdır. Ancak, bu sürekli bağlantı imkanı, bireyleri gerçek dünyadan uzaklaştırabilir. Araştırmalar, bu durumun sosyal ilişkilerde azalmaya ve yalnızlığın artmasına neden olduğunu göstermektedir.

Cep telefonu bağımlılığının bir diğer boyutu da dikkat dağınıklığıdır. Sürekli olarak telefon ekranına odaklanmak, bireylerin dikkatini dağıtarak iş veya öğrenme faaliyetlerinde etkisiz olmalarına neden olabilir. Bu durum, verimliliği düşürerek iş performansını olumsuz etkiler ve bireyin potansiyelini tam olarak kullanmasını engeller.

Uluslararası araştırmalar, cep telefonu bağımlılığının mental sağlık üzerinde de olumsuz bir etki yaptığını göstermektedir. Sürekli olarak sosyal medyada dolaşmak, beğeni ve takipçi sayılarına odaklanmak, bireylerde kaygı ve özgüven sorunlarına yol açabilir.

Peki bu bağımlılığın üstesinden gelmenin en etkin 10 yöntemi nedir?

1.     Bilinçli Kullanım Alışkanları: Özellikle sosyal medyayı belirli saat aralıklarında kullanmaya çalışın veya limit özelliğini aktive edin. Günlük kullanım sürenizi bilinçli bir şekilde sınırlandırabilirsiniz. Bununla ilgili biraz farkındalık pratiği yapmak gerekir.

2.    Bildirimleri Kapatma: Sosyal medya ve diğer uygulamalardan gelen bildirimleri kapatın. Zamanı gelince hepsine bakarsınız. Bu sayede anlık olarak dikkatiniz dağılmaz ve bağımlılık oluşturan bildirimlere ve gereksiz uyaranlara maruz kalmazsınız.

3.    Dijital Detoks: Belirli aralıklarla, örneğin haftada bir veya yarım gün tamamen detoks yapın. Bu dopamin seviyelerinizi regüle eder ve sizi kendinize getirir.

4.    Sosyal Medya Temizliği: Gereksiz takip ettiğiniz tüzel hesaplardan vazgeçin veya tanıdıksa sessize alın. Yüklerinizi azaltın. Size fayda sağlayanlarla devam edin.

5.    Alternatif Aktiveler Bulmak: Ekran sürenizi azaltmak için alternatif aktiviteler bulun. Kitap okuma, yürüyüş yapma, etkinlik, spor, müzik gibi aktivitelerle zamanınızı daha iyi değerlendirin. Tabii ki bunları yaparken arada telefonu kontrol etmemeye çaba gösterin.

6.    Telefonu Uykudan Uzak Tutmak: Gece telefonunuzu yatağınızdan uzak tutun ve uyumadan önce bakmaktan kaçının. Artık her cihazda bulunan mavi ışık filtrelerini akşam 8’den sonra aktive ederek uyku düzeninizi iyileştirebilirsiniz.

7.    Telefonu Kapatmak: Toplantılarda ve özel anlarda telefonunuzu kapatarak gerçek dünyaya odaklanın. Yüz yüze iletişimi artırarak sosyal bağlarınızı güçlendirebilirsiniz. Ben bunu uçak moduna alarak yapıyorum.

8.    Hedef Belirleme ve İzleme: Telefon kullanımınızı azaltmak için belirli hedefler belirleyin ve bu hedeflere ulaşmak için kendi ilerlemenizi izleyin. Farkındalık böyle oluşur.

9.    Görsel Alandan Çıkarma: Eğer çalışırken veya kitap okurken, görsel alanınızda telefonun kendisi varsa, beyin oradan dopamin almaya alışık olduğu için dikkati hep cihazda oluyor. Bir işle uğraşırken veya biriyle konuşurken görsel alanınızdan telefonları kaldırın.

10.  Sosyal Destek / Profesyonel Yardım: Aileniz ve arkadaşlarınızla bu konuda iletişim kurun. Bu motivasyonunuzu artırabilir. Ciddi bağımlılık durumlarında, psikologlar veya bağımlılık uzmanları, size bu konuda rehberlik edebilir ve destek sağlayabilir.

Herkesin bağımlılıkla mücadele süreci farklıdır, bu nedenle kişisel ihtiyaçlarınıza uygun stratejiler geliştirmek, yani kendinizi tanımak çok önemlidir.

Benim de mustarip olduğum bu konuda umarım elimizden gelenin en iyisini yapmayı başarırız! onedio

13 Şub 2024 - 14:30 - Yaşam

Mahreç  Haber Merkezi


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Tunceli EMEK Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Tunceli EMEK Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Tunceli EMEK Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Tunceli EMEK Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.